Minder schades, toch hogere premies. Hoe is het mogelijk? Veel autorijders beklagen zich over het feit dat in 2020 de premie voor de autoverzekering steeg. En dat terwijl er vanwege corona toch beduidend minder gebruik is gemaakt van de auto en er ook beduidend minder schadegevallen te noteren vielen. Dan zou eerder een premieverlaging op zijn plaats zijn. Dat zou je denken, gemiddeld genomen steeg de prijs voor de autoverzekering in 2020 met 50 euro.
Toch hogere premie ondanks coronacrisis
Het feit dat de premie voor de autoverzekering gewoon steeg heeft te maken met de factoren op basis waarvan de premie bepaald wordt. Zo is de hoogte van de premie vooral gebaseerd op risicoanalyses over de langere termijn. Er wordt daarbij gebruik gemakt van historische statistieken. Alleen als corona enige tijd aanhoudt en er straks daadwerkelijk meer mensen structureel thuis blijven werken zou in de toekomst invloed kunnen hebben op de hoogte van de premie.
Jongeren blijven de hoofdprijs betalen
Het jaar 2020 was wel een goed jaar voor bestuurders in de leeftijd tussen de 25 en 34 jaar. Voor hen steeg de te betalen verzekering met slechts 3,8 procent. De grootste stijging viel waar te nemen voor de groep tussen de 35 en 44 jaar. Zij zagen de premie gemiddeld 6,2 procent duurder worden ten opzichte van een jaar eerder. Jongeren blijven de hoofdprijs betalen, de groep dus tussen de 18 en 24 jaar, gemiddeld genomen betaalden zij in 2020 een premie van 1643,94 euro. Dat is maar liefst 722 euro meer dan de groep er net boven.
BMW duur, Toyota goedkoop
Omdat verzekeraars in beginsel zelf de premie bepalen, kan ook een vergelijking onder de merken gemaakt worden. Uit onderzoek van Independer blijkt dat BMW tijdens er in 2020 slecht af kwamen. Zij zagen de het bedrag voor de verzekering met 8,1 procent stijgen. De goedkoopste auto om te verzekeren is de Toyota met een gemiddelde prijs van 728 euro op jaarbasis.