De taxiverzekering blijft een hoofdpijndossier. Nog steeds blijkt het heel lastig voor taxibedrijven om een betaalbare verzekering af te sluiten. Het probleem speelt al langer en was eigenlijk net breed bespreekbaar gemaakt, toen het corona virus uitbrak. Daardoor is het dossier weer naar de achtergrond verbannen en blijven taxibedrijven zoekende.
Taxiverzekering blijft een hoofdpijndossier, ook corona crisis werkt niet echt mee
Van het werk maken van schadepreventie is voorlopig dan ook nog weinig terechtgekomen. Dat baart zeker de KNV Zorgvervoer en Taxi grote zorgen. Met de jaren zijn de verzekeraars die een taxiverzekering mogelijk maakten steeds schaarser geworden. En was er al een verzekeraar, dan werden de premies dermate verhoogd dat ze feitelijk onbetaalbaar werden. Dat had overigens mede te maken met het feit dat er steeds meer schades gereden worden door de taxibranche. Daardoor werd er veel geclaimd en banden al snel veel verzekeraars de taxiverzekering uit. En zo komen meer en meer taxibedrijven in de knoei te zitten met de verzekering. Zeker de kleine zelfstandigen ervaren de nare gevolgen.
Vaak biedt alleen een vangnetverzekeraar nog uitkomst
Vaak moeten taxibedrijven het doen met vangnetverzekeraar ‘De Vereende’. Ondertussen is de KNV wel begonnen om taxibedrijven te helpen met het thema schadepreventie. Ook die activiteiten werden gestaakt toen het corona virus zich liet geleden. Behalve aandacht voor schadepreventie is er namens de KNV ook al een gesprek geweest waarbij een verzekeraar aanwezig was en ook de Consumentenbond van de partij was. Parttijen lieten weten mee te willen en ook mee te gaan denken.
Veel zzp’ers komen zo nadrukkelijk in de problemen
Vooral zzp’ers komen in de problemen, net als bedrijven die niet aangesloten zijn bij een collectief of die over een kleiner wagenpark beschikken. Dat geldt zeer zeker ook als de schadehistorie niet helemaal goed is. Ondertussen is het een serieuze optie om een buitenlandse verzekeraar te benaderen om hier taxiverzekeringen aan te gaan bieden.
Er is nog geen enkel succes geboekt
De enige oplossing, zo vindt de KNV, zou het plaatsen van taxivoertuigen in een grotere pool met auto’s en busjes zijn. Dat is nou echter precies wat de Nederlandse Bank niet wil. Die is juist voor de opdeling in deelsectoren. Of sterker nog; die eisen die opsplitsing. Per saldo is er dus nog geen enkel succes geboekt en blijft het dossier dat taxiverzekering heet een hoofdpijndossier.